Vietimme aikuisen tyttäreni kanssa äiti-tytär -aikaa ja
kävimme elokuvissa katsomassa Disneyn Kaunottaren ja Hirviön. Ei vetänyt äidin mielestä tämä
uusi versio vertoja vuonna 1991 valmistuneelle animaatiolle. Iso osa
taikavoimasta oli poissa. Turhaa nostalgiaako? Samanlaista itkuako kuin se,
josta Esran kirjassa kerrotaan, kun pakkosiirtolaisuudesta palanneet vanhukset
itkivät uuden temppelirakennuksen perustuksilla. Eihän tuo uusi ollut mitään
verrattuna vanhan temppelin loistoon! Pelkkä surkea kivikasa!
Mutta annahan kun kerron, mihin olin pettynyt. Tarinan Belle on yksi
ehdottomista suosikeistani Disneyn sankarittarien joukossa, liekö syynä se,
että kirjahulluna tykkään toisesta kirjahullusta. Emma Watson Bellenä on kyllä
söpö, mutta yllättäen vanhan version animoitu Belle oli roolissaan elävämmän ja
aidomman tuntuinen. Alkuperäisen animaation hirviö oli sekä pelottavampi että
koskettavampi kuin tämä uusi, kaikilla viimeisimmillä teknisillä vempaimilla
loihdittu. Ja mikä oleellisinta itse tarinan kannalta, myös Bellen ja hirviön
uskomaton rakkaustarina oli uskottavampi animoituna kuin elävillä
näyttelijöillä toteutettuna.
Sadut ovat tulleet uudestaan muotiin. Uusia elokuvasovituksia
on viime vuosina nähty sekä Lumikista että Ruususesta, Hannusta ja Kertusta,
Tuhkimosta ja nyt siis myös Kaunottaresta ja Hirviöstä. Mutta satuja kannattaa edelleen
myös lukea, niin aikuisen kuin lapsenkin, sillä ne sisältävät aineksia, jotka
tukevat ihmisen kehitystä ja kasvua ja maailman hahmottamista. Albert
Einsteiniltä kysyttiin kerran, miten vanhemmat voisivat vaikuttaa siihen, että
heidän lapsistaan tulisi älykkäitä. Einstein vastasi: ”Lukekaa heille satuja.
Ja jos haluatte, että heistä tulee vielä älykkäämpiä, lukekaa heille lisää
satuja.” Saduissa kasvetaan ja
muututaan, vaikeuksien kautta päästään voittoon, yksinäiset löytävät yhteyteen.
Saduissa muututaan pelokkaista rohkeiksi, ylpeistä nöyriksi. Saduissa sydän on
tärkeämpi kuin ihmisen ulkokuori, ja loppujen lopuksi rehellisyys, nöyryys,
hyvyys ja uskollisuus aina palkitaan.
Kaunotar ja hirviö perustuu vanhaan kansansatuun, jonka
ensimmäisen julkaistun version kirjoitti ranskalainen Gabrielle-Suzanne Barbot
de Villeneuve vuonna 1740. En muista itse koskaan lapsena kuulleeni tai
lukeneeni tätä satua, mutta aikuisena tarina alkoi vastustamattomasti kiehtoa.
Satuun kätkeytyy teema rakkauden muuttavasta voimasta. Se puhuu
periksiantamattomasta rakkaudesta, joka kestää toisen raadollisuuden, joka ei
hylkää vaan pysyy rinnalla ja lopulta kutsuu hirviön sisältä esiin kauniin
ihmisen. Sellaista on Jumalan rakkaus meitä kohtaan. Hän on ennen kaikkea
kiinnostunut meidän sydämestämme ja sen kauneudesta. Hänen rakkautensa kutsuu
meistä jokaisesta mudan alta esiin mestariteoksen.
Hyvät vanhat sadut ovatkin heijastuksia siitä Jumalan
Suuresta kertomuksesta, jota hän vähitellen on viemässä päätökseensä. Tuo
kertomus on jäänyt kuin tuoksuna Eedenin paratiisista ihmiskunnan muistiin, ja
me kerromme sitä itsellemme yhä uudelleen. Se on kertomus, jossa hyvä ja paha
taistelevat, jossa paha saa palkkansa ja prinssi lopulta pelastaa prinsessan.
Hyvä on jo voittanut, mutta voitto
ei ole vielä näkyvissä. Eräänä päivänä Hyvä Kuningas palaa valtakuntaansa, ja
silloin hyvän voitto julistetaan kaikille tiettäväksi. Silloin Hyvän puolella
taistelleet tulevat esiin sellaisina kuin he todellisuudessa ovat. Ruususet
heräävät unestaan, Tuhkimoilta riisutaan nokiset valepuvut, Hirviöiden sisältä
kuoriutuu komea prinssi ja Lumikkien koko kauneus saa vapaasti, kenenkään sitä uhkaamatta, nousta ja loistaa kirkkaana. Sitä päivää odottaessamme, rohkaistaan toisiamme elämään
todeksi Jumalan Suurta Kertomusta. Eikä unohdeta lukea niitä satujakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti